صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




داستان دستمال سر حر بن یزید ریاحی

همچنانکه قبلا گفته بودیم در وبسایت تور کربلا تصمیم داریم در کنار اطلاعات و مطالبی که هموطنان عزیز ایرانی که می خواهند به کربلا و نجف برای زیارت بروند نیاز دارند . به مطالب و موضوعات دیگری که می تواند به غنای جبنه های معرفتی زیارت کربلا و سیدالشهدا کمک کند نیز بپردازیم. در همین راستا حکایتی زیبا را برای شما مسافر کربلا آماده کرده ایم که بیان می کنیم :

داستان شاه اسمعیل صفوی و دستمال سر حر بن یزید ریاحی

در كتاب‌ «تنقیح‌ المَقال‌» مامَقانی‌ نقل‌ می كند از حائری‌ از سيّد نعمة‌ الله‌ جزائری‌ در كتاب‌ «أنوار نعمانيّه‌» كه‌ او میگوید: ‎

جماعتی‌ از مردمان‌ معتمد و موثّق‌ برای‌ من‌ نقل‌ كردند كه‌ چون‌ شاه‌ إسمعیل‌ بغداد را به‌ تصرّف‌ خود درآورد برای‌ زیارت‌ قبر حضرت‌ سيّد الشهداء علیه‌ السّلام‌ به‌ كربلا آمد و چون‌ از بعضی‌ از مردم‌ شنیده‌ بود كه‌ به‌ حرّبن‌ یزید ریاحی‌ طعن‌ می زنند، به‌ سمت‌ قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را نبش‌ كنند. چون‌ قبر حرّ را نبش‌ كردند، دیدند كه‌ به‌ همان‌ هیئت‌ و كیفيّتی‌ كه‌ كشته‌ شده‌ است‌ خوابیده‌ است‌، و بر سر او دستمالی‌ دیدند كه‌ با آن‌ سر حرّ بسته‌ شده‌ بود.


شاه‌ اسماعیل‌ در كتب‌ تاریخی خوانده‌ بود كه‌ در واقعه‌ كربلا كه‌ سر حرّ مورد اصابت‌ قرار گرفت‌ و حضرت سید الشهدا علیه السلام دستمال‌ خود را بر سر حرّ بستند و حرّ با همان‌ دستمال‌ دفن‌ شده‌ است‌، برای‌ باز كردن‌ و برداشتن‌ دستمال‌ تصمیم‌ گرفت‌.

چون‌ آن‌ دستمال‌ را باز كردند خون‌ از سر حرّ جاری‌ شد بطوریكه‌ از آن‌ خون‌ قبر پُر شد و چون‌ دستمال‌ را بستند خون‌ باز ایستاد و چون‌ دوباره‌ باز كردند خون‌ جاری‌ شد. و هر چه‌ كردند كه‌ بتوانند آن‌ خون‌ را به‌ غیر از همان‌ دستمال‌ بندبیاورند و از جریانش‌ جلوگیری‌ كنند میسّر نشد. و از اینجا دانستند كه‌ این‌ قضيّه‌ موهبت‌ الهی‌ است‌ كه‌ نصیب‌ حرّ شده‌ است‌. شاه‌ إسمعیل‌ دستور داد قبّه‌ای‌ بر مزار او بنا كردند و خادمی‌ را بر آن‌ گماشت‌ تا آن‌ بقعه‌ را خدمت‌ كند
منبع: عقیق

ثبت نام تور کربلا فراموش نشود !



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: وبسایت تور کربلا, تور کربلا, زیارت کربلا, مسافر کربلا,

نوشته شده توسط رامش در سه شنبه 7 مهر 1394


اگر پسری داد ... زوار حضرت سیدالشهدا را به قتل برساند !

در سایت تور کربلا درباره فضیلت های مختلف زیارت کربلا و امام حسین ع نقل قول کرده ایم اما اینجا مطلب جالبی را آورده ایم که بازهم جالب و خواندنی می باشد. از تمام شما که عاشق سفر به کربلا هستید می خواهم که این مطلب را نیز مطالعه کنید:

غبار کربلا مانع آتش

سید الواعظین مرحوم سید محمود امامی اصفهانی رحمه اللّه علیه نقل نموده‌اند:

یکی از خلفای بنی مروان بچه‌دار نمی‌شد به خاطر عقیده فاسدش نذر کرد که اگر خدا پسری به او بدهد، او را بر سر راه زوار حضرت سیدالشهدا (ع) بفرستد و آن‌ها را به قتل برساند...

اتفاقاً بعد از مدتی خداوند پسری به او عطا می‌نماید تا اینکه بزرگ می‌شود و به او وصیت می‌کند که باید بروی سر راه زوار حسین (ع) و آن‌ها را به قتل برسانی.

پسر شبی در خواب دید قیامت است و ملائکه جمعی را  به‌سوی جهنم می‌برند تا اینکه شخصی را می‌آوردند و به‌سوی آتش می‌کشند، رسول خدا (ص) به ملائکه می‌فرماید: اگرچه این مرد گناه‌کار است اما شما نمی‌توانید او را به جهنم ببرید زیرا روزی به زمین کربلا می‌گذشت و غباری از آن زمین بر بدن او نشسته است.

عرض می‌کنند: غبار را از او می‌شوییم، حضرت می‌فرمایند: غبار را می‌شویید اما نمی‌توانید چشم او را که به بقعه و بارگاه فرزندم حسین (ع) افتاده، بشویید.

پس ملائکه عذاب او را رها می‌کنند و ملائکه رحمت می‌آیند و او را به بهشت می‌برند.

 آن پسر از خواب بیدار شد و از قصد فاسد خود برگشت و توبه نمود و فوراً به زیارت آن حضرت رفت و زوار را حرمت و نوازش ‍ می‌کرد.[۴]

 
نویسنده: تحریریه سایت تخصصی امام حسین علیه السلام
منبع: برگرفته کتاب داستان هایی از زمین کربلا



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: غبار کربلا, امام حسین علیه السلام, امام حسین, تور کربلا ,

نوشته شده توسط رامش در چهار شنبه 22 شهريور 1394


ثبت نام تور کربلا عید قربان و روز عرفه

ثبت نام تور کربلا عید قربان

ثبت نام تور کربلا  روز عرفه

اگر شما هم علاقمند هستید که در روز عرفه و همچنین در روز عید قربان در کربلا و نجف اشرف باشید از همین حالا باید به فکر ثبت نام کربلا باشید چرا که در این روزهای مبارک بقدری زائر زیاد می باشد که بسیاری از هموطنان از کاروان های زیارتی کربلای معلا جا می مانند. اگر شما در روز عرفه  و در روز عید قربان در کربلا و نجف بودید التماس دعا .

 

تور کربلا قسطی

ثواب و فضیلت روز عرفه


در روز عرفه شناخت حقیقى خداوند‌ متعال بیشتر امکان‌پذیر است چرا که آن روز معرفت و آگاهى در فضاى به وجود آمده به ویژه آنکه در آستانه عیدقربان و تقرب‌ الى‌الله است بهتر انجام مى‌شود.

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: در روز عرفه خداوند متعال به بندگان عارفى که در پیشگاه الهى صف کشیده و نداى عاشقانه و عارفانه‌شان صحراى عرفات را پر کرده است مباهات مى‌کند و به فرشتگانش مى‌فرماید: اى ملائکه من! به بندگانم بنگرید که از راه‌هاى دور و نزدیک، مشکلات بسیارى را متحمل شده و به اینجا آمده‌اند. شما را گواه مى‌گیرم که من خواسته‌ آنان را برآوردم و گناهکارانشان را به خاطر نیکوکارانشان بخشیدم.

 بهترین عمل در روز عرفه


بهترین عملى که مى‌توان در روز عرفه انجام داد و به بهر‌ه‌هاى فراوان معنوى دست یافت، حضور در کنار مرقد مطهر حضرت امام حسین(علیه السلام) است.

هر لحظه‌ای از لحظات امروز برای ما گرانبها است؛ بخصوص برای دعا و درخواست از خداوند. این فرصت بهترین فرصت است. پس این فرصت را از دست ندهید! به خصوص از ظهر تا هنگام غروب را که در روایات وارد شده است. به دوستان می‏خواستم سفارش کنم که این چند ساعت را غنیمت بشمارید

“بشیر دهان”‌ روزى به حضور حضرت صادق(علیه السلام) آمده و عرضه داشت: مولاى من! من گاهى نمى توانم در روز عرفه در عرفات حضور یابم، به این جهت تلاش مى‌کنم تا خود را در روز عرفه به کربلا برسانم و امام حسین را زیارت کنم. پیشواى ششم فرمود: آفرین بر تو اى بشیر! اگر شخصى در روز عرفه با شناخت و معرفت کامل به مقام امام حسین(علیه السلام) به زیارت کربلا برود پاداش هزار حج و هزار عمره قبول شده و هزار غزوه که در کنار پیامبر یا امام عادل به جهاد پرداخته باشد برایش منظور مى‌شود. وقتى بشیر از این همه ثواب تعجب کرد امام صادق(علیه السلام) فرمود: اى بشیر‌! مطمئن باش هرگاه یکى از اهل ایمان در روز عرفه به کنار قبر امام حسین بیاید و با آب فرات غسل کند و آنگاه که به زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) بپردازد به تعداد هر قدمى که به سوى حرم امام حسین بر مى‌دارد برایش ثواب یک حج کامل مى‌نویسند.

انس با خدا، اعتماد به نفس، ایجاد تعادل و آرامش، افزایش قدرت تحمل در مقابل مشکلات، رهایى از وابستگى‌هاى مادى و دنیوی، پایین‌آمدن از مرکب غرور و خودخواهی، مشخص شدن ارزش انسان و آموزشهاى اخلاقى و اجتماعى از دستاوردهاى ارزشمند دعاها بویژه مناجات‌هاى روز عرفه مى‌باشد.


 دعا در شب عرفه مقبول و مستجاب است

در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند به اجابت می رسد؛ و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل 170 سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏شود.
پخش مراسم ،دعای عرفه ، شبکه تلویزیونی ،اینترنتی، لبیک

* شب عرفه را قدر بدانید!


از غروب شب عرفه تا غروب روز عرفه زمان بسیار بزرگی است. موقعیت بسیار خوبی است، هم دعا کنید و هم به اعمال صالحه مشغول شوید! این را هم بدانید که دعاهایی که می‏کنید اگر برای دیگران باشد، چیز بیشتری نصیبتان می‏شود.

فضیلت زائرین امام حسین (علیه السلام) در عرفه

مسئله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین (علیه السلام ) است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائرین امام حسین(علیه السلام ) نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر می‌باشد که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین(علیه السلام ) است.

 
زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه


 بدان که آنچه از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در باب زیارت  امام حسین علیه السلام در روزعرفه رسیده از کثرت اخبار و بسیارى فضیلت و ثواب زیاده از آن است که احصا شود و ما به جهت تشویق زایرین به ذکر چند حدیث اکتفا مى‏نماییم .

به سند معتبر از بشیر دهان منقول است که گفت: عرض کردم به خدمت حضرت صادق علیه السلام که گاه هست حج از من فوت مى‏شود و روز عرفه را نزد قبر امام حسین علیه السلام مى‏گذرانم فرمود که نیک مى‏کنى اى بشیر هر مۆمنى که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود با شناسایى حق آن حضرت در غیر روز عید نوشته شود براى او ثواب بیست حج و بیست عمره مبروره مقبوله و بیست جهاد با پیغمبر مرسل یا امام عادل و هر که زیارت کند آن حضرت را در روز عید بنویسد حق تعالى براى او ثواب صد حج و صد عمره و صد جهاد با پیغمبر مرسل یا امام عادل و هر که زیارت کند آن حضرت را در روز عرفه با معرفت حق آن حضرت نوشته شود براى او ثواب هزار حج و هزار عمره پسندیده مقبوله و هزار جهاد با پیغمبر مرسل یا امام عادل گفتم کجا حاصل مى‏شود براى من ثواب موقف عرفات .

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: در روز عرفه خداوند متعال به بندگان عارفى که در پیشگاه الهى صف کشیده و نداى عاشقانه و عارفانه‌شان صحراى عرفات را پر کرده است مباهات مى‌کند و به فرشتگانش مى‌فرماید: اى ملائکه من! به بندگانم بنگرید که از راه‌هاى دور و نزدیک، مشکلات بسیارى را متحمل شده و به اینجا آمده‌اند. شما را گواه مى‌گیرم که من خواسته‌ آنان را برآوردم و گناهکارانشان را به خاطر نیکوکارانشان بخشیدم

پس آن حضرت نظر کرد به سوى من مانند کسى که خشمناک باشد و فرمود که اى بشیر هر گاه مۆمنى برود به زیارت قبر امام حسین علیه السلام در روز عرفه و غسل کند در نهر فرات پس متوجه شود به سوى قبر آن حضرت بنویسد حق تعالى از براى او به هر گامى که برمى‏دارد حجى که با همه مناسک بعمل آورده باشد و چنین گمان دارم که فرمود و عمره [غزوه‏]) (و در احادیث کثیره بسیار معتبره وارد شده که: حق تعالى در روز عرفه اول نظر رحمت بسوى زائران قبر حسین علیه السلام مى‏افکند پیش از آنکه نظر به اهل موقف عرفات کند)

و در حدیث معتبر از رفاعه منقول است که: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود که امسال حج کردى گفتم فدایت شوم زرى نداشتم که به حج روم و لکن عرفه را نزد قبر امام حسین علیه السلام گذرانیدم فرمود که اى رفاعه هیچ کوتاهى نکردى از آنچه اهل منى در آن بودند اگر نه این بود که کراهت دارم که مردم ترک حج کنند هر آینه حدیثى براى تو مى‏گفتم که هرگز ترک زیارت قبر آن حضرت نکنى پس ساعتى ساکت شد و بعد از آن فرمود که خبر داد مرا پدرم که هر که بیرون رود به سوى قبر امام حسین علیه السلام و عارف به حق آن حضرت باشد و با تکبر نرود همراه او مى‏شوند هزار ملک از جانب راست و هزار ملک از جانب چپ و نوشته شود براى او ثواب هزار حج و هزار عمره که با پیغمبر یا وصى پیغمبر کرده باشد.

 

روز عرفه را از دست ندهید!


هر لحظه‌ای از لحظات امروز برای ما گرانبها است؛ بخصوص برای دعا و درخواست از خداوند. این فرصت بهترین فرصت است. پس این فرصت را از دست ندهید! به خصوص از ظهر تا هنگام غروب را که در روایات وارد شده است. به دوستان می‏خواستم سفارش کنم که این چند ساعت را غنیمت بشمارید.

بدانید اگر می‏خواهید مشکلاتتان را حل کنید ـ‏که همه ما ‏مشکلات داریم‏ـ بیایید ‌این چند ساعت را درِ خانه خدا بروید و از او بخواهید؛ چه حاجت‏های مادی را و چه معنوی را، همه را از او بخواهید. چون امروز برد دعا خیلی زیاد است. بخصوص درباره دیگران اگر دعا کنید، ما در روایت داریم که خدا چند هزار برابر به شما اعطا می‏کند. از همه شما التماس دعا دارم؛ من را هم فراموش نکنید و دعا کنید.



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: ثبت نام تور کربلا عید قربان, ثبت نام تور کربلا روز عرفه, ثبت نام تور کربلا, ثبت نام کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در دو شنبه 26 مرداد 1394


زیارت کربلا - امام حسین را بیشتر بشناسیم

زیارت کربلا - امام حسین را بیشتر بشناسیم

جهت غنا بخشیدن به وبسایت تور کربلا سعی می کنیم که مطالب خواندنی و عبرت آموز این حادثه عظیم را نیز بازگو کنیم تا ان شاءالله زوار کربلا با شناخت و معرفت بیشتری برای ثبت نام کربلا و زیارت امام حسین ع اقدام نمایند.

حادثه عاشورا عظیم ترین و شگفت انگیز ترین حادثه تاریخ زندگی انسانهاست. در این حادثه امام حسین بن علی(ع) و جانشین رسول اللّه(ص) با عده قلیلی از افراد خاندان خود و شیعیان و طرفدارانش، در حلقه محاصره سپاهی عظیم از دشمنانش قرار گرفت. همراهان آن حضرت ـ از مردان ـ حدود هفتاد نفر یا صد نفر و یا کمی بیشتر از صد نفر بودند و سپاه دشمن طبق نقل های معتبر، حدود سی هزار نفر بودند.

حضرت به قصد جنگ بیرون نیامده بود؛ بلکه طبق دعوت های مکرر اکثر اهل کوفه همراه افراد خاندان خود به طرف کوفه می رفت. همراه بودن زنان و کودکان مشکل بسیار عظیمی بود.

آن سپاه عظیم مأموریت داشتند امام حسین(ع) را وادار کنند تا با دستگاه حکومت همکاری کند و با یزید بن معاویه به عنوان حاکم عالم اسلام بیعت کند. حکومت جهان اسلام در آن زمان در دست شخصی فاسق افتاده بود و عجیب این که این حاکم تبهکار خود را جانشین رسول خدا(ص) معرفی می کرد و از امام حسین(ع) می خواست که حکومت او را به عنوان حکومت دینی و خلافت رسول خدا(ص) تأیید کند.

امام حسین(ع) در موقعیت بسیار سخت و خطرناکی قرار گرفته بود، اگر او تسلیم خواسته یزید می شد، در آن صورت حاصل زحمات و تلاش و علم و اخلاق پیامبران خدا(ع) و خصوصاً صورت کامل دین توحیدی که به وسیله جدش رسول خدا(ص) برای انسانها عرضه شده بود، یک جا نابود می شد؛ یعنی ظلم و تبهکاری و آدمکشی؛ به نام دین توحیدی در جوامع دینی، انجام می گرفت و دین خدا را که عامل ایجاد آسایش و عدالت و رفاه و انسان دوستی و رشد فکری و سرانجام سعادت حقیقی انسانهاست، تبدیل به ظلم و بی عدالتی و تباهی، و آدمکشی و فساد و… می شد.

امام حسین(ع) از قبل راه خود را انتخاب کرده بود و آن بیعت نکردن و تسلیم نشدن در مقابل حکومت بود؛ اما مقاومت در این جهت، مشکلات عظیمی به وجود می آورد و در غیر این صورت، یعنی در صورت تسلیم و بیعت هم، چراغ دین توحیدی برای همیشه خاموش می شد و هم سیاهی و شرک همه جای عالم را می گرفت!

طوفانی از مصیبت ها و شدت ها از هر طرف برخاست. آن حضرت هدایت کشتی طوفان زده ای را به عهده داشت. امواج سنگین و شکننده و ترس ناک از هر طرف به آن کشتی اصابت می کرد.

اما حسین بن علی(ع) در پناه گاه بسیار مطمئنی قرار گرفته بود و آن پناه گاه محکم و با شکوه «ذکر اللّه» بود! خداوند می فرماید:

«الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللّهِ أَلا بِذِکرِ اللّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب». (سور رعد، آی 28) خداوند عالم در این آیه «ذکر اللّه» را تنها عامل اطمینان؛ یعنی آرامش قلبها معرفی کرده است.

امام حسین(ع) در میان طوفانی از مصیبتها با آرامش روحی کامل، کشتی دین توحیدی را به طرف ساحل نجات هدایت می کرد. جهت رسیدن به مقصد، احتیاج به قدرت عظیم فوق عادی داشت، چون دریایی از مشکلات او را احاطه کرده بود. اما او از ناحیه اتصال ـ در مرتبه ای متعالی ـ به خداوند عالم از میان امواج عظیم عبور کرد و به مقصد رسید.

تمام رفتارهای شکوهمند و اعجاب انگیز آن حضرت در حادثه عاشورا، آثار ذکر اللّه است که تجلی یافته. وقتی عصر روز تاسوعا سپاه دشمن به طرف خیمه های آن حضرت حمله کرد، آن حضرت از سپاه دشمن ـ توسط برادر قهرمانش حضرت ابوالفضل العباس ـ یک شب مهلت گرفت و خواست که جنگ را تا صبح فردا به تأخیر بیاندازند، در علت این مهلت خواستن به برادرش عباس بن علی(ع) فرمود:

«اگر توانستی از آنها بخواه جنگ را تا فردا صبح به تأخیر بیاندازند، باشد که ما امشب برای پروردگارمان نماز بخوانیم و به دعا و استغفار بپردازیم و او می داند که من نماز را دوست دارم و همچنین تلاوت قرآن و دعا و استغفار زیاد را».

وقتی صبح روز عاشورا جنگ با حمله سپاه دشمن به خیمه های آن حضرت شروع شد، او دستهای خود را به طرف آسمان گرفت و در مقام دعا خطاب به پروردگار عالم عرض کرد:

«پروردگارا! تو پناه گاه من هستی در هر اندوهی و امید من هستی در هر سختی و تو تکیه گاه من هستی در هر حادثه ای…».

آن حضرت و سپاه اندک او با قدرت عظیمی که از اتصال به اللّه پیدا کرده بودند آن سپاه عظیم را از اطراف خیمه ها و از مقابل چشمان زنان و کودکان دور کردند و شگفت انگیز این که آن سپاه عظیم از مقابل این عده اندک فرار کردند و افراد سپاه توحید به آنها حمله می کردند و چند بار سپاه دشمن را در هم پیچیدند.

امام حسین(ع) در وقت شهادت هر یک از افراد سپاهش این آیه شریفه را تلاوت می کرد:

«مِنَ المُؤْمِنینَ رِجالّ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّه عَلَیهِ وَ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَه وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِر وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً؛ از مؤمنان مردانی صادقانه تحقق بخشیدند عهدی را که با خداوند بسته بودند و بعضی از آنها به شهادت رسیدند و بعضی انتظار [شهادت] می کشند و آنها عهد خود را تغییر ندادند». (سور احزاب، آی 23)

از جمله آموزشهایی که آن حضرت در آن موقعیت با رفتارهای خود برای انسانها باقی گذاشت این بود که هر وقت انسان در میان سختی ها و مصیبت ها و حوادث سهمگینی گرفتار شد می تواند به پناهگاه ذکر اللّه وارد شود.

نویسنده: الیاس کلانتری

منبع: بشارت > فروردین و اردیبهشت 1380، شماره 22 ، صفحه



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: زیارت کربلا , تور کربلا, کربلا, امام حسین, ثبت نام کربلا, تور زیارتی کربلا,

نوشته شده توسط رامش در جمعه 15 تير 1394


معنی و میزان اعتبار روایت « ... کمن زار الله فی عرشه ... ».
ای کاش تمام ما عاشقان اهل بیت قبل از زیارت ، معرفت پیدا کنیم.
ای کاش تمام ما عاشقان زیارت امام حسین (ع) بتوانیم به راحتی هر زمان که خواستیم به زیارت امام حسین ع برویم.
 
در زیر به معنی و میزان اعتبار روایت مشهور می پردازیم : « ... کمن زار الله فی عرشه ... ».
 
پرسش
در روایتی درباره زیارت امام حسین (ع) آمده: « ... کمن زار الله فی عرشه ... ». لطفاً معنی این روایت و میزان اعتبار آن را بفرمایید. در ضمن وهابی های ناصبی برای خراب کردن وجهه شیعه از این حدیث بهره برداری می کنند.
 
پاسخ اجمالی

1. تمام راویان این حدیث، از ثقات هستند.

 

2. مقصود از تشبیه در این حدیث، تشبیه به مکان نیست؛ زیرا خدا دارای مکانى نیست تا عرش، مکان خدا محسوب شده و محل دیگر را تشبیه به مکان خدا کنند؛ بلکه عرش، منسوب به خدا و محل زیارت است؛ پس، معنى آن، زیارت کردن عرش خدا است.

 

3. زیارت ائمه معصومین (ع) به خصوص زیارت امام حسین (ع)، چون به دستور الاهی بوده، زیارت خداوند محسوب می شود. و تعبیر «کمن زار الله فی عرشه» درباره زیارت پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه (ع) هم وجود دارد.

پاسخ تفصیلی

سند حدیث:

 

در کتب حدیثی، این حدیث شریف این گونه بیان شده است:«کسى که قبر حسین بن علی (ع) را در روز عاشورا زیارت کند در حالى که به حق آن حضرت معرفت و آگاهی داشته باشد مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است». [1]

 

تمام راویان این حدیث، از ثقات هستند و روایات نقل شده از آنها صحیح می باشد. [2]

 

پس، این روایت از جهت سندی اشکالی نداشته و معتبر است.

 

البته، در برخی از روایات تعبیر «یوم عاشورا» نیامده و مطلق است [3] که منافاتی ندارد؛ زیرا در برخی از روایات تعبیر «یوم عرفه» هم آمده است [4] و بیان روز در برخی از روایات به عنوان نمونه کامل تر می باشد و زیارت امام حسین (ع) در هر زمانی دارای عظمت و ثواب بسیار است.

 

به هر حال، در همه این روایات، جمله « کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» ذکر شده است. به بیان دیگر؛ این بخش از حدیث، دارای تواتر لفظی می باشد. [5]

 

معنا و توضیح روایت:

 

1 . مقصود از تشبیه در این حدیث، تشبیه به مکان نیست؛ زیرا خدا دارای مکانى نیست تا عرش، مکان خدا محسوب شده؛ بلکه عرش منسوب به خدا و محل زیارت است؛ چون ملائکه هم گرداگرد عرش خدایند [6] ؛ و این که گفته شود «نزور اللَّه فی عرشه» به نوعی مترادف با «نحج بیت اللَّه» است. پس، معنى روایت، زیارت کردن عرش خدا است. [7]

 

2. از یک سو، همان طور که اطاعت از رسول اکرم (ص)، همان اطاعت از خداست؛ چون اطاعت پیامبر (ص) به دستور خدای متعال می باشد:«کسى که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده و کسى که سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستادیم (و در برابر او، مسئول نیستى)»؛ [8] اطاعت از ائمه معصومین (ع) که جانشینان پیامبر اکرم (ص) از سوی خداوند هستند، لازم و واجب بوده و اطاعت از آنان، اطاعت از خدا است. [9]

 

3. از سوی دیگر زیارت ائمه معصومان (ع) به خصوص امام حسین (ع)، چون در راستای اطاعت از دستورات  الاهی است، این زیارت را می توان زیارت خداوند محسوب نمود.

 

تعبیر « کمن زار الله فی عرشه» درباره زیارت پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه (ع) هم وجود دارد؛ مانند:

 

یکی از اصحاب امام صادق (ع) مى‏گوید: به محضر آن حضرت عرضه داشتم: ثواب و پاداش کسى که قبر رسول اللَّه (ص) را زیارت کند چیست؟ حضرت امام صادق (ع) فرمودند: او مانند کسى است که خدا را در عرشش زیارت نموده باشد. [10]

 

سلیمان بن حفص مروزى از امام موسی کاظم (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمود:«هر که قبر فرزندم على (ع) را زیارت کند برایش نزد خداى عزّ و جل هفتاد حج مبرور است... هر که زیارتش کند یا کنار قبرش بماند همانند کسى باشد که خدا را در عرش او زیارت کرده است...». [11]

 

 


[1] مانند: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ:

مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) یَوْمَ عَاشُورَاءَ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» (مستدرک الوسائل، ج 10، ص 292، ح 3؛ بحارالانوار، ج 98، ص 105، ح 11؛ مصباح المتهجد، ص 771).

[2] تأریخ الفقهاء و الرواة (المنتخب)، الوسائل، ج 30، صفحات 407، 476، 512، 456، 472؛ تأریخ الفقهاء و الرواة (المنتخب)، روضة المتقین، ج 14، ص 131؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج 2، ص 226 – 227؛ رجال النجاشی، ص 154.

[3] مانند: «مُحَمَّدٌ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ شَمُّونٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ بَشِیرٍ الدَّهَّانِ قَال: ...مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» (بحارالانوار، ج 98، ص 77، ح 31 و ص 76، ح 29؛ مستدرک الوسائل، ج 10، ص 185، ح 11).

[4] کامل الزیارات، ص 172.

[5] برای آگاهی بیشتر نمایه «ملاک حدیث متواتر لفظی، معنوی و اجمالی»، سؤال 2412 (سایت: 2529) را مطالعه نمایید.

[6] غافر، 7؛ زمر، 75؛ تکویر، 20؛ حاقه، 69.

[7] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص 260، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 234 – 235، انتشارات رضی، قم، چاپ اول؛ و همچنین برای آگاهی نمایه «خداوند و استقرار در عرش»، سؤال 4987 (سایت: 5441) را مطالعه نمایید.

[8] نساء، 80: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً».

[9] برای آگاهی بیشتر پاسخ سؤالات 1367 (سایت: 1478) را مطالعه نمایید.

[10] ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 15، ح 20، انتشارات مرتضویه، نجف، چاپ اول، 1356ق.

[11] شیخ صدوق، امالی، ص 120، ح 6، نشر اعلمی، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق.



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: کمن زار الله فی عرشه, زیارت امام حسین (ع), ,

نوشته شده توسط رامش در یک شنبه 21 تير 1394


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |