زیارت امام حسین(ع) از گذشته تاکنون وثواب آن

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




زیارت امام حسین(ع) از گذشته تاکنون وثواب آن

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.هوایی کربلا.

زیارت امام حسین(ع) به معنای حضور زائر در حرم امام حسین(ع) به قصد اظهار ارادت و احترام و کسب فیض معنوی. در فرهنگ شیعی یکی از برترین عبادت‌های مستحبی است که در مناسبت‌های متعدد دینی مانند عاشورا، اربعین، نیمه شعبان، عرفه، اعیاد فطر و قربان و شب‌های جمعه سفارش بیشتری به آن شده است. امامان شیعه به رغم تنگناها و سخت‌گیری‌های حاکمان وقت، همواره با ذکر فضیلت کربلا و منزلت رفیع حائر حسینی، شیعیان را به زیارت و بزرگداشت آن ترغیب کرده‌اند. در احادیث متعدد، افزون بر ذکر پاداش اخروی و آثار زیارت حرم امام حسین(ع)، آداب حضور در حرم و کیفیت زیارت مزار آن حضرت به تفصیل بیان شده است.



بر اساس برخی روایات دینی، محل شهادت امام حسین(ع) از دوره‌های پیش از اسلام مورد احترام بوده است.بنابر روایتی، علی علیه‌السلام نیز به هنگام بازگشت از جنگ صفین در کربلا حادثه عاشورا را یاد کرد و گریست.

گفته‌اند اولین زائر قبر امام حسین(ع) جابر بن عبدالله انصاری بود که با عطیه عوفی خود را در اربعین شهادت امام از مدینه به کربلا رساند سید بن طاووس در لهوف معتقد است حضرت زینب(س) و سایر اسرای کربلا نیز در این روز خود را به کربلا رسانده بودند. برخی نیز نخستین زائر را عبیدالله بن حر جعفی می‌دانند.

در عصر امویان، به رغم سخت‌گیری‌های آنان افرادی به زیارت امام می رفتند عقبه بن عمرو سهمی شاعر عرب زبان در اواخر قرن اول هجری برای زیارت وارد کربلا می‌شود، وی مرثیه‌ای در این هنگام می‌سراید.بر زائران مرقد، با وجود سختیگری های بنی امیه حائر حسینی تخریب نشد، اما برخی خلفای عباسی، از جمله هارون الرشید و متوکل، بارها اقدام به تخریب حرم امام حسین(ع) اقدام کردند. متوکل برای محو اثر قبر و بازداشتن مردم از زیارت، دستور داد زمین حائر را شخم بزنند و بر مقبره آب ببندند. در برابر، در زمان حکومت‌های آل بویه، جلایریان، صفویه و قاجاریه، برای توسعه و بازسازی و تزیین حرم حسینی، اقدامات اساسی و گسترده‌ای صورت گرفت.

ابن بطوطه (م۷۰۳ق) به زیارت مشهد امام حسین(ع) و غذا دادن به زوار در گوشه ای از حرم اشاره کرده‌است. ابن صباغ(متوفای ۸۵۵ق) نیز از زیارت گسترده مردم در قرن نهم خبر می دهد.
زیارت امام حسین(ع) در روایات

بر اساس روایات زیادی از پیامبر(ص) و همه امامان، یکی از برترین و پرفضیلت‌ترین اعمال، زیارت امام حسین(ع) در کربلا است و از آغاز تا بازگشت زائر از عمر او محاسبه نمی‌شود.برخی از فضائلی که در روایات به آنها اشاره شده عبارتند از:

    ثواب زیارت خداوند در عرش
    مباهات خداوند به زائران
    همجواری پیامبر، علی و فاطمه(ع)
    دعای پیامبر و امامان(ع)
    عاقبت به خیر شدن
    زیاد شدن روزی
    طولانی شدن عمر
    دفع خطرات
    آمرزش گناهان گذشته و آینده
    استجابت دعا
    دعای فرشتگان
    ثواب‌های فراوان

شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان سفارش امام زمان(عج) به سید احمد رشتی را بیان می‌کند که حضرت سه بار به او توصیه کردند هر روز زیارت عاشورا بخواند. حکایات بسیار زیادی از عالمان دینی در خواص و ویژگیهای زیارت سید الشهدا نقل شده و کتاب‌هایی نیز در این زمینه نگاشته شده است

در برخی جوامع حدیثی فصل‌هایی با عنوان وجوب زیارت امام حسین(ع) وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده دیدگاه صاحبان این کتابها به وجوب این زیارت باشد، از جمله شیخ مفید در کتاب المزار و شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه.صاحب حدائق نیز قائل به وجوب زیارت امام حسین(ع) بود.


زیارت پیاده
قالَ الصّادقُ(ع): لَوْ یعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیارَةِ قَبْرِ الْحُسَینِ مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً
امام صادق(ع) فرمود: اگر مردم فضیلت زیارت امام حسین را می‌دانستند از شوق جان می‌دادند.
کامل الزیارات، ص۱۴۲

در کتاب نور العین فی المشی الی زیارة قبر الحسین(ع) ۲۱ حدیث در فضیلت زیارت پیاده نقل شده است. برخی از ثوابهای زیارت پیاده به ازای هر گام چنین توصیف شده: مضاعف شدن حسنات، محو شدن برخی گناهان، بالا رفتن درجات، یک حج و یک عمره، پاداش جهاد در کنار پیامبر یا امام و ثواب شهیدی که خونش در راه خدا ریخته شده است.

در روایات مختلف به ازای هر گام این زیارت مقادیر مختلفی از ثواب مانند: یک حسنه و پاک شدن یک گناه، ده حسنه و پاک شدن ده گناه، هزار حسنه و پاک شدن هزار گناه و صد هزار حسنه و پاک شدن صدهزار گناه بیان شده است که می‌تواند به تفاوت سختی راه و حالات و معرفت افراد در زیارت مربوط باشد.

شیخ مرتضی انصاری از جمله احیاکنندگان این سنت بوده و خودش نیز پیاده از نجف به کربلا می‌رفت، میرزا حسین نوری این پیاده روی را هر سال داشته، سید محمد مهدی بحرالعلوم در دسته پیاده روی عزای شهر طوریج حضوری پر رنگ داشت، شیخ جعفر کاشف الغطا به این پیاده روی پایبند بوده و مرعشی نجفی بیست مرتبه پیاده به کربلا مشرف شد.در سال‌های اخیر شیعیان زیادی در نیمه شعبان و به ویژه در ایام اربعین با پای پیاده به زیارت می‌روند.

بر اساس روایات، به ازای هر پولی که در راه زیارت امام حسین خرج شده است خداوند هزاران شهر در آخرت به زائر پاداش می‌دهد و آنچه خرج کرده را در دنیا نیز برایش جبران می‌کند؛ کسی که خود نمی‌تواند برود به ازای هر درهمیکه برای زیارت دیگری پرداخته باشد چندین برابر آن را در دنیا به علاوه پاداشی به اندازه کوه احد در آخرت دریافت خواهد کرد.

از امام صادق و امام هادی علیهماالسلام نقل شده که به هنگام بیماری، افرادی را به نیابت از خود برای زیارت و دعا به زیارت امام حسین می‌فرستادند.
آداب خاص زیارت امام حسین(ع)

زیارت معصومین آداب و مستحباتی دارد که زیارت امام حسین در بین آنها آداب خاصی دارد؛ از جمله:

    روزه گرفتن در سه روز قبل از سفر
    اجتناب از خوردن غذاهای لذیذ و رنگارنگ و اکتفا به طعام ساده
    زیارت با حالت حزن و اندوه و غصه
    پرهیز از استعمال عطر و گلاب
    زیارت با سر و صورت و لباس آشفته مانند افراد ماتم زده و مصیبت‌زده
    غسل قبل از زیارت با آب فرات
    رفتن به زیارت با پای پیاده.

نمازهای زیارت مختلفی نیز برای امام حسین(ع) نقل شده است: دو رکعت با سوره‌های یس و الرحمن، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) با سوره‌های توحید و کافرون، دو رکعت با سوره‌های الرحمن و تبارک، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) در هر رکعت ۵۰ بار سوره حمد و ۵۰ بار سوره توحید؛ پس از برخی از این نمازها دعاهایی نیز وارد شده است.
ایام زیارتی خاص

زیارت امام حسین(ع) در تمام ایام سال و هر زمان که انسان توانایی داشته باشد مطلوب است، امام صادق(ع) فرمود:«سزاوار است که شخص توانگر سالی دو مرتبه و انسان تهیدست سالی یک بار به زیارت امام حسین(ع) برود». اما به جهت فضیلت برخی از زمان‌ها به زیارت امام حسین(ع) سفارش بیشتری شده است:

    شب و روز جمعه
    روز عرفه
    ماه رجب به ویژه اول و نیمه آن
    ماه شعبان به ویژه شب و روز نیمه شعبان
    روز میلاد
    هر روز ماه رمضان به ویژه نیمه و دهه آخر آن
    شب اول و شب آخر ماه رمضان
    شب‌های قدر به ویژه شب بیست و سوم
    شب عید فطر و قربان
    روز مباهله (۲۴ ذی الحجه)
    روز نزول سوره هل أتی (۲۵ ذی الحجه)
    شب عاشورا
    روز عاشورا
    اربعین

زیارت از راه دور
زیارت امام حسین(ع) از راه دور
اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا مَوْلای وَ ابْنَ مَوْلای، وَ سَیدی وَابْنَ سَیدی، اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا مَوْلای اَلشَّهیدُ بْنُ الشَّهیدِ، والقَتیلُ بْنُ الْقَتیلِ، اَلسَّلامُ عَلَیك وَ رَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ، أَنَا زائِرُك یابْنَ رَسُولِ اللهِ بِقَلْبی وَ لِسانی وَ جَوارِحی، وَ إِنْ لَمْ اَزُرْك بِنَفْسی مُشاهَدَةً لِقُبَّتِك، فَعَلَیك السَّلامُ یا وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، وَ وارِثَ نُوح نَبِی اللهِ، وَ وارِثَ إِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ، وَ وارِثَ موسی كلیمِ اللهِ، وَوارِثَ عیسی رُوحِ اللهِ، وَ وارِثَ مُحَمَّد حَبیبِ اللهِ وَنَبِیهِ وَرَسُولِهِ، وَ وارِثَ عَلِی أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَصِی رَسُولِ اللهِ وَ خَلیفَتِهِ، وَ وارِثَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَصِی أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، لَعَنَ اللهُ قاتِلیك، وَجَدَّدَ عَلَیهِمُ الْعَذابُ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة، أَنَا یا سَیدی مُتَقَرِّبٌ إلَی اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ، وَ إِلی جَدِّك رَسُولِ اللهِ، وَ إلی أَبیك أَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَإلی أَخیك الْحَسَنِ، وَإلَیك یا مَوْلای، فَعَلَیك السَّلامُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ بِزِیارَتی لَك بِقَلْبی وَ لِسانی وَ جَمیعِ جَوارِحی، فَكنْ یا سَیدی شَفیعی لِقَبُولِ ذلِك مِنِّی، وَ أَنَا بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِك وَ اللَّعْنَةِ لَهُمْ وَعَلَیهِمْ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللهِ وَإِلَیكمْ أَجْمَعینَ، فَعَلَیك صَلَواتُ اللهِ وَ رِضْوانُهُ وَ رَحْمَتُهُ.
سپس به قبر علی بن الحسین(علیهما السلام) (علی اكبر) توجّه می‌كنی و بر او سلام می‌گویی، و در پایان آنچه دوست داری از امور دنیا و آخرتت را، از خدا طلب می‌كنی، آنگاه چهار ركعت نماز می‌خوانی. سپس رو به قبله، به سوی قبر امام حسین(ع) و سایر شهدا متوجّه می‌شوی و به قصد وداع می‌گویی:
أَنَا مُوَدِّعُك یا مَوْلای وَابْنَ مَوْلای، وَ یا سَیدی وَ ابْنَ سَیدی، و مُوَدِّعُك یا سَیدی وَ ابْنَ سَیدی یا عَلِی بْنَ الْحُسَینِ، وَ مُوَدِّعُكمْ یا ساداتی یا مَعاشِرَ الشُّهَداءِ، فَعَلَیكمْ سَلامُ اللهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ رِضْوانُهُ وَ بَرَكاتُهُ.
کامل الزیارات، باب ۹۶، صفحه ۲۸۷، حدیث ۲

زیارت از راه دور امام حسین(ع) نیز مانند سایر معصومان فضیلت بسیار دارد. امام صادق فرمود هرگاه منزل شما آنقدر دور بود که زیارت از نزدیک برایتان مشقت داشت بر بلندی منزل خود رفته و پس از دو رکعت نماز، با سلام به قبور ما اشاره کنید که این سلام به ما می‌رسد.

یکی از راویان زیارت عاشورا به نام علقمه از امام باقر(ع) پرسید: فدایت شوم برای کسی که در شهرهای دور از کربلا باشد و در چنین روزی (روز عاشورا) رفتن به سوی قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از دور زیارتش کند چه ثوابی دارد؟ حضرت در جواب فرمود: من ضمانت می‌کنم کسی که امام حسین را در این روز (با زیارت عاشورا و رعایت آداب آن) از دور زیارت کند تمام آن ثواب‌های از نزدیک برایش نوشته می‌شود.

در مقدمه زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین در مفاتیح الجنان نیز آمده است: شخصی از امام صادق(ع) پرسید: فدایت شوم بسیار می‌شود که یادی از امام حسین می‌کنم، در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او می‌رسد. در جایی دیگر این زیارت مختصر نیز آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ».در کتاب کامل الزیارات نیز زیارت از راه دور مفصل‌تری نقل شده است.

خواندن از راه دور زیارت عاشورا یا زیارت‌های ایام خاص در بین شیعیان رایج بوده و گاهی این زیارات در مساجد یا هیئت‌ها به صورت دسته جمعه خوانده می‌شود.
زیارت‌نامه‌ها

در کتاب جامع زیارات معصومین، ۲۶ زیارت مطلقه که در همه زمانها می‌شود خواند و ۳۳ زیارت که در زمانهای خاص خوانده می‌شود برای امام حسین(ع) جمع آوری شده است. زیارت عاشورا، زیارت وارث و زیارت ناحیه مقدسه از معروف‌ترین این زیارت‌نامه‌ها هستند. هر امامی را با زیارات جامعه نیز می‌توان زیارت کرد. در مفاتیح الجنان بیشتر این زیارات آمده است.
زیارت امام حسین در دوران معاصر

از گذشته‌های دور افراد زیادی در ایام مختلف برای زیارت به حرم امام حسین(ع) می‌آمدند. با تسلط بعثیها سیاست سرکوب و خشونت نسبت به عزاداری‌ها دنبال شد. در دوران سی ساله حکومت صدام این سیاست به صورت گسترده‌تری اجرا شده و همه مراسم عزاداری اهل بیت تعطیل شد. پس از سقوط صدام عزاداری وارد مرحله جدیدی شد و مردم عراق و دیگر کشورها به صورت گسترده در مواقع مختلف مخصوصا پیاده روی اربعین به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا ، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در دو شنبه 15 خرداد 1396


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |